k r i t i k e n   . .   m u s i k t h e a t e r

 

 

 



Johannes Martin Kränzle as Alberich
R.Wagner: Das Rheingold
Staatsoper Unter Den Linden Berlin

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Wagner: Der Ring des Nibelungen, Staatsoper Berlin 2024
(D:Thielemann, I: Tscherniakov), Wiederaufnahme

Berliner Morgenpost:
(Rheingold) Aber die Bilanz stimmt doch dank Johannes Martin Kränzles Alberich.
(Götterdämmerung) Er singt einen Alberich, bei dem alle Bitterkeit und Gier von einer Klangschönheit getragen wird, die ihresgleichen sucht.

Operawire:
(Rheingold) Nonetheless, they still get up to their old tricks in teasing Alberich – the role so admirably sung and, indeed, so well-acted by Johannes Martin Kränzle – who’s wired up all over the show with sensors to his head and strapped down to a medical-type reclining-padded chair receiving experimental treatment by a fluorescent liquid being injected into his brain, I should imagine highlighting the workings of the central nervous system and the powers thereof. Close by, a group of students observe the proceedings through a video link created by Alexey Poluboyarinov who, indeed, had a big say in the production overall. Under tremendous pressure and boiling over with frustration, Alberich blows his top, breaks loose from his “bondage” and in an avalanche of vandalism and riotous behavior (shades of Frank Castorf here) grabs as much data that he could possibly manage in his hurried and confused state and buzzes off leaving the lab staff in complete wonderment and utter despair in respect of the loss of their work. A brilliant scene it certainly set the overall tone and stamped the credentials, I feel, of Tcherniakov’s directing style.

Klassik begeistert:
(Rheingold) Gleich geblieben ist sein Gegenspieler Alberich, den Johannes Martin Kränzle weiter perfektioniert hat.
(Götterdämmerung) Johannes Martin Kränzle ist nach wie vor als Alberich eine sichere Bank, als fast nackter alter Mann liefert er ein überzeugendes Rollenporträt.

Theater der Zeit:
(Götterdämmerung) Der Hörsaal, nun mit Plastikstühlen gefüllt, wird danach zum Ort des träumerischen Zwiegesprächs zwischen Vater ­Alberich und Sohn Hagen. Alberich (J. M. Kränzle), auch er ein wunderbarer Bass, schleicht sich als ein nackter, ausgemergelter Greis aus der Rückwand des Saals ins Innere ein und redet den Sohn lange von Weitem an, ehe er ihm, sich auf seinen Schoß setzend, die Machtpolitik ans Herz legt.

Seen and Heard:
(allgemein) Kränzle’s Alberich that offered a caution against essentialism, the intelligence of his portrayal showing it is perfectly possible for an artist to play the forger of the ring in three out of four evenings, yet also to be capable of satisfying the very different requirements.
(Siegfried) So too, far from incidentally, was Johannes Martin Kränzle’s Alberich; their confrontation at the beginning of the second act was one of the deepest I can recall, as focused on Wagner’s poem as any ‘straight’ theatre performance, but with the additional intensity only music, vocal and orchestral, can bring.


Forumopera:
(Götterdämmerung) Leur père Alberich est toujours Johannes Martin Kränzle, avec un rôle ici bien entendu moindre que dans Rheingold. L’ovation qu’il reçoit vaut pour l’ensemble de sa prestation du Ring, déjà très appréciée il y a deux ans.

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